Saturday, September 26, 2009

persoalan??

TEMAN KAWAN JUMPA LELAKI

*saya selalu menemani kawan sebilik saya berjmpa dgn kwn lelaki utk berbncg tntg pelajaran.apakah hukumnya??

jawapan

~jika ia x terlalu pntg n kwn anda blh brbncg ngan anda,x perlu dia brbncg dgn tmn lelakinya itu.ditakuti prbncangan itu hanyalah alasan utk brtemu dan meluangkn masa waktu brsama..w/p anda hadir,ttp jika prtemuan itu lbh byk diisi dgn brborak n berbual kosong..elakkan perkara seumpama ini..mgkn sekarang ini dia masih mmbwa anda..apabila keadaan mendesak n nafsu tlh menguasai diri..mrk akn brtemu berdua shj..jgn lah anda dipergunakan oleh rakan anda itu..katakan pdnya,jika terdesak utk brbncg shj bru pergi..jika x..anda ada utk brbncg

REMAJA SUKA MENCUBA

*sbg remaja..saya suka mengetahui perkara2 baru sama da baik atua buruk.bagaimana utk menahan hati saya drpd mncuba perkara yg buruk krn selagi x mncuba,saya akn sentiasa teringat.

jawapan

~ingatkn kesan dan akibat drpd perlakuan buruk itu..jika kesannya tiada di dunia,ingatknksnnya di akhirat nnt.mengapa perlu teringat2 kn sesuatu yg lgsg x mmberiknfaedah kpd anda.cuba brlatih brfikir tntg perkara yg agk serius dn brt.bykkn mmbc bhn2 ilmiah n akademik.dgn cara itu,anda akn trdorong utk memikirkn perkara2 yg lbh utama,serius n brmanfaat..pd waktu itu juga anda akn terasa ruginya jikalau melakukn perkara2 yg buruk itu..jika perkara2 maksiat tu mndtgkn dosa,ingatkn bhw usaha anda meninggalkn perkara itu akn mmbuahkn pahala.jika nda trpaksa bertarung dgn nafsu krn melawannya drpd melakukn maksiat itu..gnjaran amat BESAR..iaitu SYURGA ALLAH S.W.T..dan juga nikmat memandang ALLAH S.W.T di SYURGA nnt..



ok lah..tu je nk share arini..harap persoalan tuh dpt mmbntu anda..ha3..lain kali saye akn mmbwakan persoalan yg lagi menarik..hik3..rujukan dr ustaz maszlee malik...

4 comments:

assyifa' said...

Assalamualaikum..
nak tanya,macam mana pulak kalau orang yang selalu tegur kita pasal pergaulan antara lelaki dan perempuan...xleh cakap antara lelaki dan perempuan kalau x penting...pastu selalu judge orang x baik,sosial dan sebagainya...

tapi

sedangkan diri dia sendiri selalu berchatting ngan bkn muhrim,bersms dan sebagainya ats urusan yang tdak lah begitu penting...

jadi sebenarnya apa beza antara seorang daie dengan org biasa sbb hakikatnya mereka ni sama saja...

*bukan semua daei begini,hanya segelintir saja..

nurhamizah said...

wsalam..maaf ye syifa'reply comment anti..
ermm..camane ek??
kte x lah hebat utk brkata2
tp sekadar perkongsian...
kalo ade yg slh hrp betulkan eaa..
antara daie n org biase samae je..
manusia jgk..cume brbeza dr sudut ilmu pengetahuan..

utk soalan syifa' tu..
kite rase la..
biarlah kite memndg pd percakapn org tu..bkn pd perbuatannye..krn itu lebih baik...
mgkn die x nk kite jd mcm die..
n mgkn jgk mghrpkn yg lbh baik dr kita..

tp..Allah ade berfirman dlm surah as-saff,ayat ke2-3..
"wahai org2 yg beriman..mengapa kamu katakn sstu yg x kamu krjakn??
(itu)..sgtlh dibenci di sisi Allah..jika kamu katakn apa2 yg x kamukerjakn"..

jadi..trpulg kat org tu lah..
kite seelok2 nye doakan die spy Allah bukak pintu hati die spy mnjd lbh baik..
kdg2 kite x sdr ape yg kite ckp..
mgkn mengguris hati seseorang atau sebaliknye.. sudah menjadi lumrah manusia..pasti ade melakukn kesilapn..krn everybody is not perfect..kan??

mgkn diri ini pernah melakukannya..
kdg2 trlalu leka dgn fitnah dunia..
harap2 syifa' sentiasa tgr kte
andaikata diri ini ade mmbuat kesilapan..
same2 lah kite saling ingat-mengingati..ok??

harap2 jwpn kite tu dpt bntu syifa" eaa..
wassalam..

Q~A~S said...

erm..btol kate2 mizah 2..smua org ade prbezaanNya..2lah Tande KKuasaanNYa,,

yg membezakan mereka ialah sama ada mereka melakukan kerja berdakwah @ x..seorg da'ie..melakukan kerja2 amar ma'ruf nahi munkar..spt sorg pndakwah bebas..naqibah,,ulama'..ttp jgn lpe..kwajipan Berdakwah e2 WAJIB bg stiap muslim..org bse ke menteri ke..sume ade kwajipan yg sama..iaitu..Berdakwah..

& org bse..td kte ckp sme ye x?..mereka adlh yg spt yg mizah katekan 2.. jd Dua2 mnusia biasa..hamba ALLAH..Ttap mlakukan slh silap..cuma yg membatasi ssutu pbuatan e2 adlh Iman mereka..ktaqwaan kpd Yg MAHA 1..jika teguh,, maka trpelihara..& jika x..sbaliknya.& ade yg mperkatakan bahawa..,mereka yg alim ini lebih besar syaitan yg dihadapinya berbanding orng bse..jd xhairanlah berlakunya sdmikian..ttp..jika mrk bnar2 btaqwa..Sudah tentu ALLAH melindungi mereka..& x blaku pkara yg x di ingini 2..

kite pn xperlu ckp pnjg..sbb mizah dah ckp sume kan..
pe2 pn..bear in mind..always2..that..bkn ckp sume org kite blh trime..n tolak right?

Sbb 2 yg Baek Diambil sbg pegangan..& yg 'kurang' e2 dielakkan & sebaik2 nya tentulah tlg utk diperbetulkan..

Meski seorg da'ie e2 ade something wrong..n Kite pn xpat nk wtpe g..biarkan..bainahu bainallah..& dy plak msih nk bersama jemaah da'ie dlm mnegakkan islam..xpe..biarkan..as long as..dy x melampaui batas..& xmjejaskan..Di smping kite mngenalkan,,mengajarinya pd suasana islam yg pnuh ketenangan..kasih syg & sunnatullah..

Kite pn mnusia bse..slalu wt slh slap..sdar x sdar..maaf kalo tsalah bicara..Allahu 'alam..

Barakallahu fiikum.syukran~

assyifa' said...

Assalamualaikum again..
hehe..npe pulak awk nk minta maaf...
kite memang mengharapkan jwpn dari awk..
teringin juga dengar opinion dari orang lain...lebih-lebih lagi dari para pempmpin ni.
trima kasih ats reply...
btw,trima kasih..
"biarlah kite memndg pd percakapn org tu..bkn pd perbuatannye..krn itu lebih baik..."

kata2 awk yg ni memang terkesan pada kita..

syukran jazilan kathiran...

*harap2 syifa' sentiasa tgr kte
andaikata diri ini ade mmbuat kesilapan..
same2 lah kite saling ingat-mengingati..ok??

>>>insyallah...kita pun mengharapkn prkra yg sama dari awk...jgn tegur dari jauh..sbb kita xkan tahu apa yg awk cuba nasihat kita...face to face is better...syukran